21 فوریه 2024 - یک مطالعه جدید از دانشگاه ادیت کوان (ECU) نشان داد که یک آزمایش خون می تواند به طور بالقوه برای ارزیابی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در بیماران استفاده شود.

رایج ترین بیومارکر التهابی که در حال حاضر برای پیش بینی خطر دیابت نوع 2 استفاده می شود، پروتئین واکنشی C با حساسیت بالا (CRP) است. با این حال، تحقیقات در حال ظهور نشان داده است که ارزیابی همزمان نشانگرهای زیستی، به جای ارزیابی هر یک به صورت جداگانه، شانس پیش‌بینی خطر دیابت و عوارض دیابت را بهبود می‌بخشد.

در مطالعه‌ای دکتر Dan Wu محقق ECU، ارتباط بین التهاب سیستماتیک با بروز دیابت نوع 2 ، را از طریق ارزیابی همزمان CRP با حساسیت بالا و نشانگر زیستی دیگری به نام نسبت مونوسیت به لیپوپروتئین با چگالی بالا (MHR) بررسی کرد.

این مطالعه بیش از 40800 شرکت کننده ی غیر دیابتی را در یک دوره تقریباً ده ساله مورد بررسی قرار داد که بیش از 4800 نفر از شرکت کنندگان در این دوره به دیابت مبتلا شدند.

دکتر Wu، گفت: از بین بیمارانی که مبتلا به دیابت نوع 2 بودند، تعامل قابل توجهی بین MHR و CRP مشاهده شد.به طور خاص، افزایش MHR در هر سطح از CRP خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد؛ افزایش همزمان MHR و CRP میزان بروز و خطرات دیابت را به‌طور قابل‌توجهی بالاتر نشان می‌دهد.

علاوه بر این، ارتباط بین التهاب مزمن(منعکس شده توسط قرار گرفتن در معرضMHR  و CRP تجمعی بطور همزمان) و بروز دیابت به شدت وابسته به سن و جنس بود و تحت تأثیر فشار خون بالا، کلسترول بالا یا پیش دیابت قرار داشت. دکتر Wu، گفت: افزودن MHR و CRP به مدل ریسک بالینی به طور قابل توجهی پیش بینی بروز دیابت را بهبود بخشید.

زنان بیشتر در معرض خطر هستند

این مطالعه نشان داد که زنان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 ناشی از افزایش همزمان CRP و MHR هستند، و دکتر Wu، اظهار داشت که هورمون‌های جنسی می‌توانند این تفاوت‌ها را توجیه کنند.

دکتر Wu، گفت: یافته های این تحقیق دخالت التهاب مزمن در ایجاد دیابت زودرس را تایید می کند و مستلزم توجه ویژه است.

او افزود: شواهد اپیدمیولوژیک افزایش مداوم دیابت زودرس، به ویژه در کشورهای در حال توسعه را نشان می دهد. استفاده از این ارتباط سنی خاص بین التهاب مزمن و دیابت نوع 2 ممکن است یک روش امیدوارکننده برای شناسایی زودهنگام بزرگسالان جوان در معرض خطر و ایجاد مداخلات شخصی باشد.

دکتر Wu، خاطرنشان کرد که ماهیت پیشرونده مزمن دیابت و بار عظیم بیماری‌های همراه بعدی، نیاز فوری به پرداختن به این مسئله حیاتی بهداشتی را برجسته می‌کند.

اگرچه پیری و ژنتیک عوامل خطر غیرقابل تغییر هستند، سایر عوامل خطر را می توان از طریق تغییر سبک زندگی اصلاح کرد. التهاب شدیداً تحت تأثیر فعالیت‌های زندگی و شرایط متابولیک مانند رژیم غذایی، اختلالات خواب، استرس مزمن، و اختلال در تنظیم گلوکز و کلسترول قرار می‌گیرد و در نتیجه مزایای بالقوه ی نظارت بر خطر شرایط متابولیک مرتبط را نشان می‌دهد.

دکتر Wu، گفت: مزایای دوگانه ی مقرون به صرفه بودن و در دسترس بودن آزمایش MHR و CRP در ستینگ بالینی فعلی، استفاده ی گسترده از این دو معیار را به عنوان ابزاری مناسب برای پیش‌بینی خطر دیابت تقویت می‌کند.

این مطالعه در مجلهTranslational Medicine منتشر شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-02-blood-diabetes.html